Якісні методи
Використання якісних методів досліджень необхідне у тих ситуаціях, коли виникає потреба зрозуміти глибинні причини явища або процесу, його сутнісні ознаки. На противагу кількісним, в даному підході акцент робиться на всебічному описі невеликої кількості об’єктів.
Найбільш популярні методи:
- Глибинні інтерв’ю
- Фокус групові дискусії
- Етнографічні
- Наративні інтерв’ю
- Експертні інтерв’ю
Глибинні інтерв’ю
У дослідницькій практиці такого роду інтерв’ю використовуються для збору особистої інформації респондентів-учасників певних життєвих ситуацій для того, щоб виявити їх мотиви, цінності та переконання.
Перебіг інтерв’ю записується на диктофон, з метою більш детального аналізу даних.
Основні види глибинних інтерв’ю:
- Напівструктуровані;
- Неформалізовані.
Різниця між ними полягає у «Жорсткості» процедури проведення дослідження — так у першому випадку інтерв’юер має наперед прописану структуру бесіди та питання, які необхідно задати.
В разі потреби можуть бути задані додаткові запитання.
Другий вид інтерв’ю передбачає лише приблизний опис бесіди і надає більше можливостей для респондента висловити свою думку з приводу предмету дослідження.
Фокус групові дискусії
Фокус групи є найбільш популярним методом збору інформації якісного характеру, сутність якого полягає у проведенні інтерв’ю з невеликою групою осіб.
Поширеність методу є наслідком того, що він дозволяє у швидкі терміни зібрати та проаналізувати великі обсяги якісної інформації.
Бесіда між учасниками розвивається в рамках наперед заданого плану. Для забезпечення змістовної дискусії у групі присутній модератор, основним завданням якого є стежити, щоб учасники не відхилялися від основної теми розмови та слідували правилам поведінки.
Хід розмови записується на відео, що дає змогу більш ґрунтовно проаналізувати отриману інформацію.
Переваги методу:
- Більший швидкий, у порівнянні з іншими кількісними методами, процес збору інформації;
- Змістовна дискусія дозволяє більш повно розкрити досліджуване явище;
- Отримання даних різного виду — відеоматеріали, аудіо, текстові — допомагають зробити більш обґрунтовані висновки, щодо предмету дослідження.
Етнографічні інтерв’ю
Особливістю даного інтерв’ю є те, що збір інформації відбувається у звичному для респондента середовищі.
Разом з цим методом дослідження часто також використовується спостереження, щоб отримати більш детальну інформацію щодо особливостей життєвих практик досліджуваних осіб.
Наративні інтерв’ю
Використання таких інтерв’ю є доцільним у тих випадках, коли важливим є отримання не тільки суб’єктивних оцінок явищ чи процесів, але й їх важливість у свідомості самої людини.
Задля виконання цього завдання інтерв’ю планується таким чином, щоб респондент міг вільно розповісти (з англ. narrative – розповідь) про проблеми, що його турбують.
Експертні інтерв’ю
Центр «Соціальний моніторинг» має досвід проведення експертних інтерв’ю, коли для вирішення поставленого завдання необхідно залучити професіоналів та фахівців, які мають цінний досвід у певній сфері для збору думок фахівців про варіанти вирішення проблем, оцінки ситуації у досліджуваній сфері.
Експертне опитування передбачає залучення компетентних осіб: вчених, науковців, приватних підприємців, керівників компаній, громадських діячів, політиків, представників певних професій тощо. Експертне інтерв’ю проводиться професійним інтерв’юером за заздалегідь складеним сценарієм. Обговорення з експертами обов’язково записується у аудіо- або відеозапис, з метою подальшого аналізу даних.
Фахівці Центру «Соціальний моніторинг» здійснюють:
- ретельний пошук та підбір експертів,
- розробляють питання обговорення для максимального заглиблення у тему,
- забезпечують технічне проведення інтерв’ю,
- здійснюють аналіз отриманих даних
Велика мережа професійних інтерв’юерів по всій Україні дозволяє проводити експертні опитування та залучати компетентних фахівців у різних сферах дослідження.